روانشناسی موفقیت به روش NLP

موفقیت اتفاقی نیست...برای موفق شدن باید قواعد آن را بیاموزید...

موفقیت اتفاقی نیست...برای موفق شدن باید قواعد آن را بیاموزید...

به نام خالق موفقیت هایی از جنس جوانی
سلامی به گرمی نفس های منو تو...
این وبگاه تقدیمی است به نسل جوان و نوجوان این سرزمین که با همه کم توجهی ها باز هم مردانه می جنگند و نیز همه کسانی که خواهان موفقیت هستند.
در این وبگاه که بر اساس اصول علم NLP در روانشناسی موفقیت پایه گذاری شده است، مطالب بسیار متنوع مرتبط با موفقیت گنجانده شده است.
این اصول تمامی جنبه های موفقیت از جمله موفقیت های تحصیلی، شغلی، مالی، اجتماعی، فردی و ... را در بر می گیرد.
همچنین سعی شده است که برای هر پست یک کلیپ ویدئویی نیز برای افزایش انگیزه و علاقه شما به مطالب، قرار داده شود.
این وبگاه در نوع خود اولین وبسایت ایرانی می باشد که بصورت کاملا تخصصی مباحث مرتبط با موفقیت را بررسی و منتشر می نماید.
از آنجایی که خود را مبرا از اشتباه نمی دانیم لذا خواهشمندیم ما را از نظرات گرانقدر خود محروم نفرمائید.
هرگونه انتقاد و پیشنهاد را با ما در میان بگذارید تا در بهبود عملکرد خود نهایت دقت را داشته باشیم.
تنها امید و دلگرمی ما، شمایید...
سپاس که نگاه هایتان را به ما می بخشید...
با تشکر...
محمدکاظم نگین تاجی( مدیریت وبگاه)

بایگانی


http://www.success-journey.com/blog/wp-content/uploads/2012/12/Goals.jpg

دو شیوه هدف گذاری... کدام یک به موفقیت می انجامد؟

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر سال نو را با لیست بلند بالایی از اهداف آغاز می کنند؟ آیا این لیست مثل سال قبل است؟ آیا شما هم یکی از افرادی هستید که به خردادماه نرسیده تمامی اهداف و آرزوهای شب عید خود را فراموش کرده و قید اهدافتان را می زنید؟

اگر چنین است خبرهای خوبی از چند آزمایش علمی و دانشگاهی که در این رابطه انجام شده، برای تان دارم. شاید تقصیر شما نباشد!

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، روش های سنتی هدف گذاری که در آن یک هدف دقیق و مشخص تعیین می شود (مثل کاهش میزان مشخصی از وزن به صورت هفتگی یا ذخیره و پس انداز مقدار پولی مشخص) ممکن است برای شما نتیجه معکوس داشته باشد.

با توجه به تحقیقی که در مجله تحقیقاتی کانسیومر ریسرچ ( consumer research) ثبت شده، دو محقق به نام های مائورا اسکات و استفن نوولیس نشان می دهند که در صورتی که به جای مشخص کردن یک هدف کاملا مشخص و دقیق (مثلا کاهش وزن به میزان 5 کیلوگرم)، هدف خود را در بازه ی دارای حد اقل و حد اکثر ( در یک بازه دارای مینیمم و ماکسیمیم) قرار دهیم( مثلا کاهش وزن 4-6 کیلوگرم وزن در ماه)، احتمال پایبندی به هدف و استقامت تا رسیدن به نتیجه نهایی، به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند.

در یکی از تحقیقات صورت گرفته، نیمی از شرکت کنندگان در یک کلوپ فیتنس (با چکینگ منظم) هدفی با دامنه ی حد اقل و حد اکثری برای خود انتخاب کردند ( مثلا کاهش وزن 1-3 کیلوگرم به صورت هفتگی). نیمه دیگر شرکت کنندگان یک هدف دقیق و مشخص را برای خود انتخاب کردند ( مثلا کاهش وزن هفتگی 2 کیلوگرم). که در مجموع این آزمایش به میزان 10 هفته به طول انجامید.

به جز اندک تغییر ذکر شده در نوع هدف گذاری، سایر فعالیت های هر دو گروه شامل مصرف غذاهای سالم، رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی منظم یکسان بود.

پس از پایان این دوره 10 هفته ای، محققین عملکرد هر دو گروه را اندازه گیری کردند. محققین دو فاکتور را اندازهی گیری کردند: اول) میزان کاهش وزن هر گروه و دوم) تمایل شرکت کننده ها برای ادامه این دوره به مدت 10 هفته دیگر.

اگرچه تفاوت زیادی بین وزن های کاسته شده دو گروه وجود نداشت ( در سه هفته اول، آنهایی که هدفشان در یک بازه دارای مینیمم و ماکسیمم قرار داشت 2.67 کیلوگرم کاهش وزن داشتند، و گروهی که هدفی دقیق و مشخص داشتند 2.2 کیلوگرم کاهش وزن). نکته ی جالب فاکتور دوم بود، که گروه اول اشتیاق بسیار زیاد تری برای ادامه این برنامه داشتند.


افرادی که برای خود هدف بازه ای دارای مینیمم و ماکسیمم تعیین کرده بودند 60 درصد بیشتر از گروه دیگر برای تمدید دوره به مدت 10 هفته ثبت نام کردند.

همانطور که به خوبی می دانید کلید طلایی دستیابی به هر هدفی استقامت و پایداری است تا در نهایت به هدف نهایی دست یابید. بنابر این یک تغییر جزیی در نوع هدف گذاری می تواند تفاوت چشمگیری در استقامت و متعهد ماندن به اهداف و برنامه ریزی های معین شده ایجاد کند.

اما چرا افراد به هدفی که کمتر مشخص و دقیق باشد، پایبندی بیشتری دارند؟

سوال خوبی است. دو عامل کلیدی وجود دارد که مشخص می کند هر فردی به هدفی که برای خود تعیین می کند پایبند می ماند و راهش را تا دستیابی به هدف ادامه می دهد یا خیر. 1) چقدر این هدف چالشی و انگیزش دهنده است. 2) این هدف چقدر دست یافتنی به نظر می رسد.

تا زمانی که افراد به میزان کافی به چالش کشیده نشوند، حس دستیابی به هدف به آنها دست نمی دهد، اما این چالش باید به میزانی باشد که احتمال منطقی ای برای دستیابی به هدف نیز وجود داشته باشد.

برخلاف هدف گذاری نوع سنتی، هدف گذاری بازه ای هر دوی این مزیت ها را داراست.

اجازه دهید ببینیم که این شیوه هدف گذاری چگونه می تواند در دستیابی به اهداف شغلی و حرفه ای نیز به شما کمک کند.

دفعه ی بعد که تصمیم گرفتید با لیست بلند بالایی که هفته ی قبل تهیه کرده اید تماس بگیرید، می توانید با انتخاب اهداف بازه ای به خود انگیزه ی بیشتری برای ادامه و به نتیجه رسیدن نهایی بدهید ( مثلا 20 تا 30 تماس تا آخر هفته، به جای هدف دقیق 25 تماس).

حال کافیست نگاهی به زندگی خود انداخته تا ببینید این استراتژی چگونه می تواند به شما کمک کند.

محمدکاظم نگین تاجی

نظرات  (۲)

سلام دوست عزیز ممنون که به وب ما سر زدین
شما هم لینک شدید
سال نو مبارک
پاسخ:
با سلام
سال نو شمام مبارک
سلام دوست عزیز
مایل به تبادل لینک هستم.حتما یک سر بزنید.
متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی